Bucureşti Nord Gr.A

Bucureşti Nord Gr.A

Contact: Trafic intern: 021 / 9521
Trafic internațional: 021 / 314.55.28

Anul inaugurarii: 1872;

București Nord (în nomenclatorul CFR: București Nord Grupa A, popular Gara de Nord) este cea mai mare stație feroviară a României. Din această gară pleacă și sosesc zilnic în jur de 200 de trenuri (numărul acesta este mai mare iarna și vara când se pun în circulație trenuri suplimentare spre litoral și Valea Prahovei).

București Nord este capătul liniei și are un număr de opt peroane și paisprezece linii.

Construcția a început în 1868 pe un loc ales chiar de Carol I cu intenția de uni Bucureștiul cu Galați și Craiova.

A fost declarat câștigător un proiect al arhitectului francez Alexandre Marcel, dar s-a renunțat la el din cauza costurilor prea mari. Gara a fost construită în cele din urmă după planurile Ministerului Lucrărilor Publice de consorțiul german Stroussberg. Acesta falimentat în 1880 iar statul a cumpărat acțiunile sale.

În 1872 se inaugura în nordul Bucureștiului a doua gară a orașului, Gara Târgoviștei. S-au dat în exploatare liniile ferate Piteşti – Bucureşti – Buzău şi Galaţi – Tecuci – Roman, în lungime de peste 600 km, cu 39 de staţii. Din 1888 gara a luat denumirea actuală. Chiar dacă la început această gară nu era concepută pentru a deveni principala gară a Bucureștiului, odată cu trecerea anilor aceasta a devenit principalul nod feroviar al Capitalei dar și al României.

În 1883 primul tren Orient Express ajungea și în București, gara fiind temporar pe traseul faimosului tren pe ruta principală Paris – Constantinopol până când linia prin Balcani a fost finalizată. Varianta Orient Express-ului prin București – Constanța și cu vasul pe Marea Neagră a rămas activă până în 1977 de când trenul nu a mai deservit Istanbulul. De atunci a funcționat așa până în 1991.

Clădirii i s-au adus de-a lungul timpului mai multe extinderi și modificări. Cele mai importante lucrări au fost între 1930-1934 și atribuite arhitectului Victor Ştefănescu, în urma cărora gara a căpătat aspectul pe care îl are și azi.

Clădirea a scăpat în cea mai mare parte de bombardamentele aliaților din 1944.

În 1959 s-a deschis Gara Basarab care urma să preia serviciile locale iar 10 ani mai târziu s-au electrificat liniile.

În 1988 după deschiderea metroului, au existat planuri pentru dărâmarea Gării de Nord și construcția unei gări noi în afara orașului care să fie legată de metrou.

Momentan sunt anunțate renovări.

Surse: Agerpres.ro, Retours.eu, foto Muzeul CFR.

Prin gara Bucureşti Nord Gr.A trec momentan 217 trenuri.